Показват се публикациите с етикет мениджмънт. Показване на всички публикации
Показват се публикациите с етикет мениджмънт. Показване на всички публикации

15 септември 2010

Мегалан - активен и отговорен мениджмънт

Покрай новината на деня днес за поглъщането на (може би най-добрата) интернет компания Мегалан от Мобилтел, попаднах на същата публикация във форума на Мегалан и бях изключително приятно изненадан от активното участие на господин Иво Джоков - оперативен директор на фирмата.

Човекът не просто пуска PR съобщения за клиентите си, но и лично и активно участва във форума, отговаряйки честно и делово на въпросите, които клиентите му задават. Проявява се и като добър администратор, непозволявайки разговорът да излезе встрани от темата и добрия тон да бъде нарушен.

Много приятно съм изненадан от такова поведение на висш фирмен шеф. Не, че не трябва да е такова - напротив! - точно това винаги съм искал да видя у нашите мениджъри - без да се крият зад титли, секретарки и пресаташета, лично и делово, със загриженост за клиента, да отговарят на поставените въпроси и да решават възникнали проблеми. Изненадан съм, защото досега не бях виждал жив пример за това, но онова, което г-н Джоков прави е наистина достойно за уважение. А това си личи и от отношението на клиентите, пишещи във форума, към него.

Поздравявам го сърдечно и се надявам, че и след сливането с Мобилтел, Мегалан ще остане фирма, на която може да се разчита.

Забележка: поради стечение на обстоятелствата не съм клиент на фирмата и нямам никаква материална изгода от написването на този текст. Той е продукт на искреното ми убеждение, че това е правилният подход на един мениджър към своя бизнес и на действителния пример, който виждам в лицето на Иво Джоков.


Ако харесвате моите статии, моя стил на писане или гледната ми точка, за да си гарантирате, че няма да изпуснете публикация, абонирайте се напълно безплатно за съдържанието на този блог чрез RSS feed или по имейл.


05 март 2009

Парадоксът на Икар

Всеки от нас знае историята на древногръцкия митичен герой Икар, който полетял с направените от баща му криле от пера и восък, за да избяга от пленничество. Опиянен от полета и от чувството за свобода, той пренебрегнал съвета на баща си да не се издига много нависоко и да не се приближава до слънцето, в следствие на което топлината на слънчевите лъчи разтопила восъка, слепващ крилата му, той паднал в морето и се удавил.

Тази история е доста поучителна докъде може да доведе главозамайването от успеха и от нея произлиза и така нареченият "парадокс на Икар", който се състои в това, че онова, което ни води към успеха, може и да ни доведе и до нашето падение.

Този ефект се наблюдава често и при управлението на съвременните компании, отбелязва Freek Vermeulen в своя блог - една успешна стратегия често внушава самоувереност, която заслепява очите на мениджърите и ги кара да се придържат неотклонно към нея, игнорирайки симптомите на промяна в средата, което в крайна сметка води тях или формата към провал.

Как става това? С годините компаниите се фокусират върху онова, което ги е извело до успеха - определен продукт, услуга, методология и пр. В началото това е добър подход и те постигат още по-големи успехи в областта си. Това, обаче, става за сметка на други продукти, процеси и идеи, които фирмата смята за по-маловажни и встрани от главната цел, поради което ги отхвърля настрани.

В резултат, фирмите не успяват да се адаптират към фундаменталните промени в тяхната бизнес среда, като нови конкуренти, нови изисквания от страна на клиентите, радикално нови технологии или бизнес модели. Исторически примери като Laura Ashley, Atari, Digital Equipment, Tupperware и Revlon веднага идват на ум.

Това главозамайване принуждава организациите да се занимават с определени дейности твърде дълго и твърде надълбоко, въпреки очевидните пропуски в от проектантски и организационен характер. Тук примерите са съвсем актуални: космическата совалка Challenger, Merrill Lynch, Royal Bank of Scotland, AIG, Citibank, Lehman Brothers и много още други...

Freek дава един интересен пример: вземете списъка на компаниите, включени в класацията Fortune 100 за 1966 г. и го сравнете с този от 2006 г. - 66 от онези компании вече не съществуват, а от останалите 34 - 15 вече не са в списка и само 19 са запазили статута си.

"Успехът е лош учител" гласи една популярна поговорка. И примерът на древногръцкия герой Икар ни показва това. Да се научим да бъдем винаги в крак с времето и да можем да отговаряме на предизвикателствата на реалността, е много трудно, но абсолютно необходимо, ако искаме да оцелеем и да успеем в днешния век.


Ако харесвате моите статии, моя стил на писане или гледната ми точка, за да си гарантирате, че няма да изпуснете публикация, абонирайте се напълно безплатно за съдържанието на този блог чрез RSS feed или по имейл.

18 декември 2008

Как трябва да се държи един шеф

Един прекрасен пост на Nathalie от Блога на една жена, в който тя споделя 7 грешки, които шефовете не бива да допускат и дава съответно 7 съвета как трябва да се държи един шеф, за да бъде успешен.

Ето ги съветите:
  1. Един Шеф трябва да има житейски опит.
  2. Един Шеф трябва да слуша внимателно.
  3. Един Шеф трябва да има позиция за нещата.
  4. Един Шеф трябва да знае какво иска.
  5. Един Шеф трябва да знае къде е границата.
  6. Един Шеф трябва да бъде позитивен човек.
  7. Един Шеф трябва да е точен във всичко.
Грешките прочетете в Блога на една жена.


Ако харесвате моите статии, моя стил на писане или гледната ми точка, за да си гарантирате, че няма да изпуснете публикация, абонирайте се напълно безплатно за съдържанието на този блог чрез RSS feed или по имейл.

05 декември 2008

Мъдри съвети за мениджъри

Продължавам серията "Мъдри мисли" с още няколко интересни цитата, които попаднаха в моето полезрение и веднага ме озариха със своята мъдрост. Някои може и да не съгласят с тях, но поне си заслужават да се замислим над тях.
"Вярвам, че мениджмънтът е като да държиш гълъб в ръцете си. Ако го стискаш твърде силно, ще го убиеш, но ако го държиш твърде хлабаво, ще го изпуснеш."
Tommy Lasorda, треньор на Los Angles Dodgers
Този цитат го открих благодарение на Bob Sutton. Разбира се, истинско изкуство е да умееш да намериш точно онзи баланс, който да ти позволи да държиш гълъба, т.е. контрол над работата, без да го задушаваш. И това само малцина успяват да го постигнат. Все пак, важното е да мислиш за това, да се наблюдаваш и ако откриеш сериозни отклонения от този баланс, да потърсиш начин да го възстановиш.
“Нищо не може да замени добре подбраните, искрени и казани навреме и на място, думи на похвала. Те са напълно безплатни, а струват цяло състояние.”
Sam Walton
Благодарности на Phil Gerbishack от блога Slacker Manager за този цитат. Мисля, че наистина е жалко, как пропускаме изключително много шансове да благодарим и да похвалим хората, с които работим, за добре свършената работа, за точно взетите решения и за постигнатия успех. Признанието на успеха на другите не ни прави слаби, а напротив - печели ни уважението, доверието и лоялността на хората от нашия екип.
"Понякога е по-добре да си уважаван, макар и нехаресван, отколкото харесван, но неуважаван."
Nina Simosko
Това нейно прозрение намерих в една нейна статия в блога Slow Leadership, където тя отстоява тезата, че честността и откритостта са най-силните инструменти, с които един мениджър може да спечели доверието на своя екип и да го мотивира да работи по-усилено за постигане на крайния успех.

Аз вярвам в полезността на тези съвети и се опитвам да действам според тях. Понякога ги забравям, понякога просто не успявам да ги следвам. Важното е, че мога да си ги припомням от време на време и да се опитвам да коригирам курса си. Надявам се да ви бъдат полезни и на вас.


Ако харесвате моите статии, моя стил на писане или гледната ми точка, за да си гарантирате, че няма да изпуснете публикация, абонирайте се напълно безплатно за съдържанието на този блог чрез RSS feed или по имейл.

04 декември 2008

Мениджмънтът като градинарство

Микромениджмънтът е един от особено вредните и непродуктивни подходи при управлението на хора. За съжаление, се практикува почти навсякъде. Причините да се прилага са различни, но най-често това е липсата на доверие в екипа. Страхът, че служителят няма да изпълни задачата по начина, по който очакваме, ни кара да му "висим постоянно на главата" и да следим всяко негово движение, за да сме сигурни, че няма да сгреши.

Carmine Coyote от блога Slow Leadership разказва за своя баща - майстор-градинар - и за неговите съвети по поддържане на добра градина, които идеално пасват и в областта на мениджмънта. Тайната на успешната градина е проста, казва той.
Трябва само почвата да е добра, растенията да се посадят в точния момент и да се разчистят плевелите. Оттам нататък оставяш растенията да си растат сами.

“Зарежи ги за малко”, обичаше да казва баща ми, споделя Carmine. “Не им се пречкай. Растенията избуяват, когато ги поизоставиш.”

Същото може да се приложи успешно и при управлението на хора. Осигурете им подходящите условия - ресурсите, знанията, ясна цел и правото да вземат решения. Поставете им задачата в точния момент, т.е. когато са готови да поемат предизвикателството, и ги оставете да се справят сами.

Вашата работа е да разчиствате плевелите - да предпазвате екипа си от външни намеси и ненужни изисквания. Съкратете безполезните събрания и изрежете безцелните отчети. Бъдете безкомпромисни. Разчистете място за вашия екип да расте и да се развива.

Покажете им, че им имате доверие, че вярвате в техните способности и в тяхната отдаденост. Това дава невероятни резултати. Хората са като растенията - когато са са леко изоставени, виреят по-добре.



Ако харесвате моите статии, моя стил на писане или гледната ми точка, за да си гарантирате, че няма да изпуснете публикация, абонирайте се напълно безплатно за съдържанието на този блог чрез RSS feed или по имейл.

20 ноември 2008

Световната финансова криза и вирусът на некомпетентното управление

Всички пишат за кризата и за това колко страшна е тя и как ще се отрази на цялата икономика. Някои дори започнаха да я използват за оправдание за всичките си управленски грешки. Изразът "световната финансова криза" стана медийна дъвка и започна много да прилича на "световното положение", с което нашите управници си измиваха ръцете преди години.

Carmine Coyote от блога Slow Leadership търси причините за възникването на кризата и смята, че основният фактор за това е липсата на собствено мнение у ръководителите на големите банки и компании.
Мениджърите, заемат своите позиции и получават заплатите си, за да вземат решения, когато са изправени пред рискове. Само че те предпочитат да имитират решенията на другите, водейки се по текущата мода. Те повече се страхуват да не загубят настоящата си позиция, отколкото да разберат смисъла на собствената си работа.
Кармайн предлага едно интересно сравнение с поведението на вирусите. Имитацията, казва той, е вирус, който е завладял твърде много организации и както другите вируси не убива веднага, а предпочита първо да се разпространи сред колкото може повече носители.
В резултат виждаме цели индустрии, където основен принцип на управлението е да гледат какво правят другите и да го копират. Всички си мислят, че така е най-безопасно. Положението изглежда стабилно и удобно, стига никой да не клати лодката. В действителност, рискът се натрупва и в крайна сметка всички потъват заедно.
Защо се появяват епидемиите?

Защото смъртоносните вируси успяват да се разпространят по-бързо, отколкото да убият своя носител. Същата е ситуацията и в икономиката, казва Кармайн - глупавите идеи и откачените рискове се копират толкова бързо, че успяват да се разпространят във всяко кътче на финансовия свят, преди да започнат да убиват своите гостоприемници. Докато всички се усетят, че са заразени със смъртоносен вирус, вече е твърде късно.

Какво е спасението? Мислете със собствените си глави.

Няма гаранция, че ако сами вземате решенията в живота и в работата си, няма да допуснете грешки. Важното е, че тези грешки са си ваши собствени и знаейки защо сте взели едно или друго решение, има голяма вероятност да си вземете поука от грешките си и да се предпазите от тях следващия път.

Това е и моето лично кредо и не случайно заглавието на този блог е "Спри и помисли!". Очакването някой друг да решава важните въпроси в живота ни и да мисли вместо нас, води до големи катастрофи. Ако мислим със собствените си глави и само вземаме важните решения в живота си, ще постигнем смисъл и удовлетворение от него.


Ако харесвате моите статии, моя стил на писане или гледната ми точка, за да си гарантирате, че няма да изпуснете публикация, абонирайте се напълно безплатно за съдържанието на този блог чрез RSS feed или по имейл.

21 октомври 2008

Апокрифните закони на мениджмънта

Опит за шега и самоирония, но, както винаги, подобни съчинения съдържат голямо количество истина, открита мъчително и изстрадана от самия живот.
  1. Ако един мениджър стои ниско в служебната йерархия, той знае много за малко на брой неща. Колкото по-нагоре се изкачва в йерархията, толкова по-малко знае, но за все повече неща.
  2. Мениджъри, които не знаят как да измерват онова, което искат, започват да искат само това, което могат да измерят.
  3. Колкото е по-несигурен един мениджър в своята позиция, толкова по-яростно я отстоява.
  4. Колкото повече време един мениджър отделя да се бори, с нещата, които не иска, толкова по-малък е шансът да постигне това, което иска.
  5. Бюрократът е човек, който има властта да казва "не", но не и властта да казва "да".
  6. Четимостта на мениджърския почерк е обратно пропорционална на неговото служебно ниво.
  7. Колкото по-маловажен е един проблем, толкова повече време мениджърите прекарват в обсъждането му.
  8. Колкото е по-важен един проблем, за решаването на който са повикани външни консултанти, толкова по-безполезно и по-скъпо е тяхното решение.
  9. Мениджърите не могат да се поучат от добре свършената работа, а само от грешките си.
  10. Няма никакъв смисъл да питаш клиентите си какво искат, защото те по принцип не знаят какво искат.
Това е част от Малката книга на f-Laws (от flaw: дефект, кусур, издънка) на Russell L. Ackoff и Herbert J. Addison. Те имат и голяма книга, която можете да си купите от някоя онлайн книжарница, а малката книга можете да си свалите безплатно от тук в PDF формат.


Ако харесвате моите статии, моя стил на писане или гледната ми точка, за да си гарантирате, че няма да изпуснете публикация, абонирайте се напълно безплатно за съдържанието на този блог чрез RSS feed или по имейл.

28 септември 2008

Slow Leadership vs. Macho Management

От доста време съм редовен (по)читател на блога Slow Leadership. Той е посветен на идеята, че днешният управленски стил, налаган най-вече в Щатите (но и много грубо и некомпетентно копиран у нас), не само не води до положителни резултати, а напротив - резултатите от неговото прилагане са направо катастрофални за бизнеса.

Авторите предлагат концепцията за "бавното лидерство", при което, преди да се втурнем в някаква дейност, първо я обмисляме и планираме внимателно, за да можем да я постигнем с равномерно, но ефективно натоварване, без излишен героизъм и без ненужен стрес.

В един от скорошните си постове, създателят на блога - Adrian Savage, който се подписва под името Carmine Coyote, - публикува две диаграми, които ни показват основните характеристики на двата подхода в мениджмънта - Slow Leadership, който застъпват авторите на блога, и Macho Management - актуалният днес на запад, а и у нас стил на мъжкарско управление. Аз публикувам тук диаграмите с превод на български и с любезното разрешение на автора.

Slow Leadership (или Бавното лидерство):

Превод (от горния надпис по посока на стрелките):
  • ЗАБАВЯНЕТО
  • отваря пътя към
  • ПО-ЯСНОТО МИСЛЕНЕ
  • което води до
  • ПО-ЕФЕКТИВНИ ДЕЙСТВИЯ
  • и по този начин дава
  • РЕЗУЛТАТИ С ПО-МАЛКО УСИЛИЯ
  • което позволява
  • ЗАБАВЯНЕ
За сравнение - Macho Management (или Мачо управлението):
Превод (от горния надпис по посока на стрелките):
  • ПРИПРЯНОТО ДЕЙСТВИЕ
  • павира пътя към
  • ПОВЪРХНОСТНОТО МИСЛЕНЕ
  • което води до
  • СБЪРКАНИ РЕШЕНИЯ
  • и по този начин произвежда
  • ГРЕШКИ И ПОВТОРНА РАБОТА
  • което увеличава нуждата от
  • ПРИПРЯНО ДЕЙСТВИЕ
Логиката е желязна и посланието е ясно: ако искаш да си свършиш работата качествено и без напрежение - Спри и помисли! Не нужно да втурваш напред без да си обмислил действията си, защото така създаваш само стрес и безполезни резултати.

Авторски права върху диаграмите (c) Pusch Ridge Publishing, 2008. Всички права запазени. Оригинално са пуликувани в www.slowleadership.org/blog/. Използвани с разрешение.

Diagrams (c) Copyright Pusch Ridge Publishing, 2008. All rights reserved. Originally published at www.slowleadership.org/blog/. Used with permission.


Ако харесвате моите статии, моя стил на писане или гледната ми точка, за да си гарантирате, че няма да изпуснете публикация, абонирайте се напълно безплатно за съдържанието на този блог чрез RSS feed или по имейл.

26 септември 2008

Цитати за мениджърите и за парите

Nathalie от Сайтът на една жена е публикувала няколко цитата от известни специалисти в областта на мениджмънта (и не само) и аз реших, че биха били полезни и за читателите на този блог, затова препечатвам някои от тях с благодарности към нея.
Ако наемаш хора по-способни от теб самия,
ще имаш фирма от великани.
Ако наемаш хора по-малки от себе си,
ще имаш фирма от джуджета
David Ogilvy
***
Ако не си намерил време да свършиш нещо правилно,
кога ще намериш време да го направиш отново?
Jefferey J. Mayer
***
Богатството е по-добро от бедността,
дори и само по финансови причини.
Woody Allen
***
Всеки който твърди,
че щастието не се купува с пари,
просто не знае къде да пазарува.
Неизвестен
***
Ако искате да разберете какво мисли Бог за парите,
вижте хората на които ги е дал.
Dorothy Parker
А тази ми е най-любимата:
Човекът, който знае как, винаги ще има работа,
Човекът, който знае защо, винаги ще бъде негов шеф.
Diane Ravitch
Ако искате да бъдете успешни мениджъри и да ръководите мотивирани и ефективни екипи, посетете курсовете по управление на проекти, които водя във фирма RammSoft - професионално обучение, базирано на най-добрите примери от практиката

Приятен уикенд!


Ако харесвате моите статии, моя стил на писане или гледната ми точка, за да си гарантирате, че няма да изпуснете публикация, абонирайте се напълно безплатно за съдържанието на този блог чрез RSS feed или по имейл.

08 септември 2008

Креативно мислене vs. критично мислене



В блога на Eric Brown открих много прости, но качествени дефиниции на креативното и на критичното мислене. Той, от своя страна ги е прочел в една книга - Think Better: An Innovator's Guide to Productive Thinking. Ето какво гласят те:
  • Креативно мислене - създаващо, неоценяващо и просторно. Когато мислите креативно, вие създавате множество нови идеи.
  • Критично мислене - аналитично, оценяващо и избирателно. Когато мислите критично, вие правите избор.
Много често в литературата двата типа мислене се противопоставят. Смята се, че креативното мислене е "по-правилното", по-продуктивното и по-ценното за бизнеса, докато критичното мислене е символ на закостенялост и реакционерство. Когато се замислим по-дълбоко, обаче, започваме да осъзнаваме, че и двата начина на мислене са еднакво важни и ценни. Каква полза от креативното мислене, раждащо много идеи, ако я няма рационалната оценка на всяка една от тях и добре обмисления план за нейното изпълнение?

Критичното мислене не е само поза, зад която се крият страхливите мениджъри, които не искат да поемат рискове. То носи онази доза реализъм, която свързва фантастичните и "налудничави" идеи с реалния живот.

Ерик цитира едно много интересно сравнение, което авторът предлага:
Представете си мисловния процес като каране на каяк с две гребла. Едното представлява креативното мислене, а другото - критичното. Ако се опитате да гребете само с едно гребло, (т.е. да мислите само по единия начин), вие ще се въртите в кръг. Ако искате да плувате напред, трябва да гребете и с двете гребла едно след друго.
Аз самият съм прилагал и двата метода на мислене без да съм го осъзнавал. Но като прочете човек една такава дефиниция, нещата започват да му се изясняват много по-добре. Разбира се, човешката природа е такава, че ние сме настроени повече към единия или другия начин на мислене. Затова е добре да тренираме онова мислене, което повече ни липсва, защото най-добрите резултати се получават при прилагане както на креативното, така и на критичното мислене.


Ако харесвате моите статии, моя стил на писане или гледната ми точка, за да си гарантирате, че няма да изпуснете публикация, абонирайте се напълно безплатно за съдържанието на този блог чрез RSS feed или по имейл.

02 септември 2008

Проблеми на растежа и други анализи на бизнеса и ИТ от Наньо Нанев

Животът ни срещна с Наньо преди няколко години по странен начин и както бързо се запознахме, така бързо си загубихме и дирите. Днес съдбата отново ни срещна, този път като блогъри, които пишат на важни професионални теми.

Блогът на Наньо Нанев
е все още млад и статиите, публикувани в него, са малко, но за сметка на това доста сериозни и обемисти. Не случайно подзаглавието му е "IT анализи". Авторът се впуска в доста задълбочени разсъждения по теми, засягащи информационните технологии, но не толкова от техническа гледна точка, колкото от гледната точка на обществото и бизнеса.

Последната (засега) статия, публикувана в блога на Наньо, е озаглавена "Проблем на растежа" и разглежда проблемите, съпътстващи една новосъздадена фирма по пътя на нейната еволюция и растеж. В нея ще срещнете идеи като:
Изобщо, анализ, който не дава готови, сдъвкани отговори и рецепти, а задава въпроси и поставя проблеми, над които да се замислим и сами да открием решението за себе си. Това, и според мен, е единствения правилен път за всеки, който е решил да гради свой бизнес и да поеме съдбата си в свои ръце.

Изключително се радвам за появата на този блог и стискам палци неговият автор да удържи на трудностите, да запази желанието и волята да споделя с читателите си своите анализи и разсъждения, и да продължи да го развива и за в бъдеще. Нашето интернет общество има нужда от такива блогове - оригинални, интересни и полезни.

Пожелавам му успех!


Ако харесвате моите статии, моя стил на писане или гледната ми точка, за да си гарантирате, че няма да изпуснете публикация, абонирайте се напълно безплатно за съдържанието на този блог чрез RSS feed или по имейл.

30 юли 2008

Урок по лидерство и мениджмънт от китайските мъдреци

В една статия от блога Slow Leadership попаднах на една интересна китайска поговорка, която дава ярък пример за успешен и неуспешен мениджмънт. На английски звучи така:
Tell me and I’ll forget; show me and I may remember; involve me and I’ll understand.
На български бих го превел така:
Кажи ми и ще забравя; покажи ми и може и да запомня; увлечи ме и ще разбера.
Много мениджъри подхождат по първия начин - фелдфебелската. Раздават заповеди и си мислят, че владеят положението. В резултат, обаче, получават съпротива и кръшкане. По-добрите влагат повече усилия да обяснят това, което трябва да се направи, използвайки примери и създавайки по-голямо доверие между себе си и своя екип. Но най-добрите мениджъри са истинските лидери - тези, които успяват да запалят искрата на интереса и желанието у своите хора, така че те сами да искат да свършат работата. Така се постигат и най-големите успехи.

Разбира се, никой не е казал, че е лесно. Но важното е да знаеш кой е правилния път и да се стремиш да вървиш по него. И това не е малко.


Ако харесвате моите статии, моя стил на писане или гледната ми точка, за да си гарантирате, че няма да изпуснете публикация, абонирайте се напълно безплатно за съдържанието на този блог чрез RSS feed или по имейл.

20 юли 2008

Добре забравеното - юни 2007: работа и отношения с колегите

Продължавам рубриката Добре забравеното с материалите, които съм публикувал преди повече от една година и вече не само вие, читателите, но и самият аз, сме забравили. А се оказва, че темите, които са ме вълнували през юни 2007 година, са били интересни и значими (поне така ми изглеждат, като се връщам пак на тях след една година) и определено си заслужават да бъдат прочетени още веднъж.

Отношенията между колегите и между началници и служители винаги са били важна тема за мен и това си личи и от постовете, които съм публикувал в онзи период. Кариеризмът, завистта, злобата и конкуренцията са качества, които винаги са ме отблъсквали и никога не съм толерирал не само заради това, че не отговарят на моите морални ценности, а и защото смятам, че не водят до успех и продуктивност в дългосрочен план.

Постовете от онова време са преместени в блога Нова работа, който е изцяло посветен на работата, професионалната кариера и отношенията между хората в един екип. Вижте ги пак:

Ако харесвате моите статии, моя стил на писане или гледната ми точка, за да си гарантирате, че няма да изпуснете публикация, абонирайте се напълно безплатно за съдържанието на този блог чрез RSS feed или по имейл.

09 юни 2008

Добре забравеното - май 2007: работа, мотивация и борба с конкуренцията

Въобще не съм забелязал кога е минала една година откакто е публикуван първия пост в този блог. Оказа се, че съм закъснял с празнуването на рождения ден на блога близо с месец, така че пост, посветен на Happy Birthday няма да има.

Но като се поразрових, видях, че има интересни неща, които съм писал в "далечното минало" и може би си струва да ги поизтупам от праха и да ви ги представя отново. Тодор Христов от Нова визия - човекът, от когото съм се научил за много неща в областта на блогването - има рубрика, наречена "Машина на времето".

Идеята наистина е добра, защото старите постове са отишли много надалеч в архивите и рядко някой случаен читател ще се разрови толкова назад в миналото, за да ги открие. Затова реших и аз да създам такава рубрика, в която да ви представям интересни и добре забравени публикации от миналото. То и заглавието му е много хубаво, но би било много грозно от моя страна да използвам и него, затова след доста размишления стигнах до Добре забравеното и под него ще излизат ретроспективни постове с линкове към стари, но полезни и интересни (по мое мнение) публикации.

Спри и помисли! е първият ми блог, в който съм започнал да пиша на български език и архивите сочат, че това е станало през май 2007 година. Тогава, имайки само един блог, съм писал тук по всички теми, които са ме вълнували. Повечето от ранните ми постове са посветени на темата за работата, мениджмънта и взаимоотношенията между работник и работодател. По-късно реших, че тези неща формират една добре оформена тематична ниша и създадох блога Нова работа, който е изцяло посветен на тази тематика. Там преместих и всички постове от Спри и помисли!, които покриват темата за работата и управлението на хора, но сега, когато правя такава ретроспекция, си заслужава да ги споменем, макар и линковете да сочат другаде:
Този блог все повече се опитвам да го насоча към темата за предприемачеството и бизнеса, за иновациите, креативността, маркетинга и интернет като поле за изява - все неща, от които не разбирам :-) По-точно неща, които не съм учил в училище, но които ме интересуват и вълнуват, и които уча постепенно от живота и практиката.

От май миналата година в този блог има един пост, който отговаря на тази тематика и е озаглавен Как да се преборим с конкуренцията? В него се разказва за един софтуерен разработчик, който се страхува, че конкуренцията вече предлага продукта, който той иска да създаде и той е много богат на възможности и функционалност, което го довежда до песимизъм и отчаяние, че няма никакъв смисъл да се захваща с тази идея. Ако искате да разберете какво е моето виждане по въпроса и да прочетете една мъдра мисъл от големия маркетинг гуру Сет Годин, прочетете целия пост.


Ако харесвате моите статии, моя стил на писане или гледната ми точка, за да си гарантирате, че няма да изпуснете публикация, абонирайте се напълно безплатно за съдържанието на този блог чрез RSS feed или по имейл.

07 април 2008

Липсата на доверие или синдромът на малкия началник

Доверието в работата е ключов фактор за успеха. За съжаление, често срещано явление е липсата на доверие у мениджърите към своите подчинени. Това води до изключително голямо натоварване с работа за тях и изключително ниска ефективност на работата.

Много бизнесмени вярват в сталинския принцип, че проверката била висша форма на доверие и стоят зад гърба на своите подчинени, за да ги следят да не би да сбъркат някъде, превръщайки се във фирмени полицаи. Нали се сещате колко мотивиран може да бъде един човек, когато някой постоянно му диша във врата?

Повод за написването на този пост е една статия, в която се каза, че доверието в хората намалява среса и напрежението и че хората, които не могат да делегират задачи на подчинените си, страдат от тежка форма на стрес, който може и да ги убие. Такива хора, казва авторът:
  • не делегират, защото нямат доверие в хората си, че ще свършат задачите си правилно. Поради това те поемат всички задачи върху себе си. (Точно това се нарича синдром на малкия началник - човек, който скоро се е издигнал от редиците на обикновените изпълнители поради заслуги и смята, че той е най-добрият изпълнител в професията си. Когато заемем ръководна позиция, няма доверие на своите бивши колеги - сега подчинени - и поема всички техни задачи в своите ръце.)
  • присъстват на всяко съвещание, колкото и да е безполезно, защото се страхуват, че иначе колегите им ще злословят нещо зад гърба им.
  • настояват за копие от всяко писмо или документ, защото нямат вяра на хората, които ги пишат.
  • са постоянно под напрежение, че конкуренцията от съседния отдел може да им скрои таен заговор и да подкопае тяхната позиция и авторитет.
  • никога не търсят помощ, защото се страхуват, че това може да се използва срещу тях като доказателство за тяхната некомпетентност.
Всъщност, чувал съм една друга история за прословутия цитат от по-горе. За съжаление, не можах да намеря информация в подкрепа на това в интернет. Ще съм благодарен на всеки, който открие нещо по въпроса. Та, твърди се, че цитатът принадлежал на известният съветски педагог Макаренко, който въпреки строгите си възпитателни методи, е казал и тази умна мисъл:
Доверието е висша форма на проверка
Самият цитат е казан по повод на следната история. В един от домовете за превъзпитаване на млади хулигани, имало едно момче, което било там за кражби и джебчийство. За да докаже правотата на твърдението си, Макаренко му поверявал парите на дома и изпращал момчето да ги внесе в банката (или обратното - да ги изтегли от банката). Важното в подхода било да се покаже на момчето, че възпитателят му има огромно доверие и то въпреки склонността си към кражбата никога не посмяло да отмъкне парите на училището и да офейка с тях.

В крайна сметка, Макаренко се оказал прав: доверието е ключът към мотивацията и производителността. Един екип от хора, които си имат пълно доверие един на друг, както и на своя шеф, са способни на истински чудеса. И обратно, когато е посято семето на недоверието, работата се "бута", колкото да се отчете някаква дейност, но в действителност няма никакъв съществен резултат от нея. И не само това, но и емоционалното напрежение расте и се натрупва негативна енергия, която рефлектира в нездравословен стрес.

Затова си позволявам да отправя този съвет към всички млади мениджъри и предприемачи: доверете се на хората си. Щом сте ги избрали, значи притежават необходимите качества да свършат работата, която очаквате от тях. Дори и да им липсва опит в началото, дори и да допускат грешки - покажете, че им имате доверие. Оставете ги да сгрешат, а после им помогнете да си поправят грешките и да се поучат от тях - така вие ще спечелите тяхното доверие, а те ще се научат да бъдат по-добри в работата си. С времето ще изградите перфектния екип, но ако в началото не им се доверите - нищо няма да постигнете.

29 февруари 2008

Признай си, че си се издънил

Като продължение на моите постове "Когато сгрешим", част 1 и част 2, Павел Бродзински казва още нещо важно.

Следващия път, когато забравиш нещо, когато се провалиш или нещо тотално се обърка, не прави това, което обикновено правиш. Не се оправдавай, не се опитвай да обвиниш или натопиш някой друг.

Направи само едно просто нещо. Признай си, че си се провалил. Признай, че си сбъркал и издънката е лично твоя.

Ще се изненадаш колко различна ще бъде реакцията на другите. По-позитивна, по-конструктивна. Просто по-добра.

Арогантното поведение или дребното шикалкавене са подходи, които често използваме, когато ни уличат в издънка, но те винаги предизвикват негодуването на околните. Признаването на грешката е много по-достойно поведение и винаги печели по-благосклонно отношение. Ако признаете, че сте сбъркали, ще получите помощ и съвет. Ако отричате, ще отблъснете хората, на които разчитате.

Честното и откритото отношение, даже и когато сме направили голяма издънка са за предпочитане от отричането и измъкването от отговорност. Рано или късно, първото ще ви донесе уважение, а второто - презрение.

14 февруари 2008

10-те навика на най-НЕуспешните собственици и мениджъри

Страхотна статия от Маргарит Мисирджиев в блога за свежи идеи Идея уеб 2.0!

Всички класически грешки, допускани от съвременните мениджъри, събрани на едно място. Някои хора наричат това поведение "синдром на малкия началник", но за съжаление, такива грешки допускат и големите босове в мултинационални компании. Описаните в статията недостатъци не са само българска запазена марка, а се наблюдават сред управляващите в целия свят.

Ето някои от тях:
  • Сами НЕ правят това, което проповядват на своите подчинени.
  • НЕ вземат решения. Отлагат на всяка цена.
  • НЕ се интересуват от гледната точка на техните подчинени и рядко се допитват до тяхното мнение.
Прочетете цялата статия - заслужава си!

16 октомври 2007

Празник на шефа

Днес, 16 октомври бил Денят на шефа в САЩ. Ами, честито, тогава, на всички, които се титуловат така или се мислят за шефове!

Добре е все пак да си отправим един поглед към себе си и да си помислим дали сме добри шефове и лидери, които нашите подчинении са готови да следват или сме просто "задници".


Bob Sutton, авторът на The No Asshole Rule, разказва за едно изследване, проведено от Университета на Флорида, в което се разкрива тежката цена, която фирмите заплащат за това, че са назначили тъпи шефове. Ето и статистиката, свързана с хората, на които се налага да работят с шефове, които ги тормозят, срещу такива, които не се оплакват от шефовете си:
  • 30% от анкетираните отговарят, че нарочно работят по-бавно или допускат преднамерени грешки, срещу 6% от служителите, които не се оплакват от шефски тормоз.
  • 27% съзнателно се укриват от шефа си срещу 4% от тези, чиито шефове са свестни.
  • 33% от тормозените признават, че не се старят в работата си срещу 9% от нормално работещите.
  • 29% си вземат болнични даже и когато не са болни срещу 4% от хората с нормални шефове.
  • 25% си правят повече или по-дълги работни почивки срещу 7% от хората, които не се оплакват от шефски тормоз.
Ясно е, че основния от извод от това проучване (което съвпада и с други подобни проучвания) е, че когато служителите се почувстват неразбрани, мамени, тормозени или просто третирани несправедливо от своите шефове, те "си го връщат" като работят много по-зле. Скатаването, вземане на ненужни болнични и удължаването на почивките са другите методи, които хората използват (и понякога много мъдро, както отбелязва автора), за да изтърпят непоносимия шеф, с когото са принудени да работят.

Разбира се, монетата има две страни и не всички шефове са задници. Има и хора, които са обичани и уважавани лидери и с мъдрото си ръководсвто успяват да постигнат завидни резултати. Затова, по повод на днешния шефски празник Татяна Христова от Нова Визия ни предлага списък с петте навика на “добрите” шефове.

За мен по-скоро днешният ден е ден за размисъл. Добър шеф ли съм или задник? Какво ми пречи да бъде добър? Мога ли да стана още по-добър?

Вие добри шефове ли сте? А вашите шефове какви са?

15 октомври 2007

4 важни качества на ИТ специалистите

Отдавна знам, че да се правят генерални обобщения е опасно, защото винаги има изключения (и то много) от правилото, които могат да го поставят под съмнение. Въпреки това, у някои професии има особености, които се забелязват по-често и с които един мениджър е добре да се съобразява, за да се научи да разбира по-добре психологията на хората от своя екип, особено ако той не е произлязъл от технологичното поприще.

И така, ИТ специалистите (и програмистите в частност)…

…са интроверти

Постът е преместен в блога за разработка на софтуер и управление на проекти - PM Stories. Пълният му текст можете да прочетете тук.

12 октомври 2007

9 вредни навика, които трябва да спрем веднага

Тим Ферис, авторът на култовата книга 4-часова работна седмица, представя 9 вредни навика, които повечето от нас имат, и които изяждат огромна част от времето ни. Той твърди, че тези навици трябва да бъдат изкоренени незабавано, ако искаме да имаме време да се порадваме на живота.

Ето ги и тях:
  1. Не отговаряйте на телефонни позвънявания от непознати номера. Това е доста радикално, но американците са най-добрите утилизатори на voicemail-а - едно средство, което спестява доста ценно време и което ние все още не сме се научили да използваме ефективно.
  2. Не проверявайте имейла си рано сутрин и късно вечер. Първото ви рабива приоритетите за деня, а второто ви носи безсъние. Четенето на пощата може да почака поне докато отхвърли една важна задача за деня.
  3. Не приемайте срещи без ясни дневен ред и продължителност. Ако е ясно за какво се събирате и има предварителен списък с теми за обсъждане, всяка бизнес среща би трябвало да се вмести в 30 минути. Настоявайте за изясняване на плана и на времетраенето, за да могат всички да се подготвят и да оползотворите времето си ефективно.
  4. Не позволявайте на хората "да го усукват". Карайте на принципа "право, куме, в очи". Не допускайте да се отклонявате от темата на разговора, независимо дали говорите по телефона или сте в среща очи в очи.
  5. Не си проверявайте имейла постоянно - проверявайте го само на определени моменти. Добра практика в това отношение е имейл клиентът ви да стои угасен и да го включвате примерно по три пъти дневно и само през това време да се занимавате с кореспонденцията си - както с четене, така и с писане на писма.
  6. Не се задълбочавайте в комуникация с клиенти, които изискват огромно внимание, а носят малко приходи. "Няма сигурен път към успеха, но опитите ни да угодим на всички са сигурен път към провала", казва Тим Ферис. Използвайте принципа на Парето - направете си анализ 80/20 на вашите клиенти по две направления: (1) кои 20% от тях дават 80% от печалбата и (2) кои 20% ни отнемат 80% от времето? След това поставете най-шумните и най-безполезните на автопилот и органичете вниманието, което им отделяте.
  7. Не се нагърбвайте да работите повече, за да се преборите с натоварването, а приоритизирайте. Ако не си създавате приоритети всичко изглежда важно и спешно. Ако дефинирате една най-важна и най-спешна задача за деня, всичко останало вече не изглежда толкова важно. Понякога трябва да приемем някоя малка неприятност, като да проведем кратък разговор и да се извиним за закъснението, да платим малка глоба или лихва, или да изгубим безперспективен клиент, за да можем да свършим истински важните неща. Намерете коои са истински важните неща за вас и вашия бизнес и се фокусирайте само върху тях.
  8. Не носете мобилен телефон или друго PDA устройство 24/7. Дайте си време свободно от такива дразнители. Дали вечер след 20 часа или в неделя, но задължително изключвайте тези машинки от време на време. Едва ли всеки път човешки живот зависи от това да отговорите моментално на повикването. И в понеделник е ден и разговорът би могъл да бъде отложен за тогава. Добра идея е да имате служебен и личен телефон, и служебния да го изключвате в неработно време. Така ще си спестите досадни обаждания по никое време.
  9. Не очаквайте работата да запълни празнотата в личните ви взаимоотношения. Работата не е всичко във вашия живот. Вашите колеги не трябва да бъдат единствените ви приятели. Не позволявайте работата да изяде личното ви време и да ви лиши от богатството на личния живот. Изгубеното по този начин време е невъзвратимо!